Resumo

Referências

ACSM. American College of Sports Medicine. Diretrizes do ACSM para os testes de esforço e sua prescrição. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2018.

BACCHI, M.; MOTTOLA, M. F.; PERALES, M.; REFOYO, I.; BARAKAT, R. Aquatic activities during pregnancy prevent excessive maternal weight gain and preserve birth weight: A randomized clinical trial. American Journal of Health Promotion, Thousand Oaks, v. 32, n. 3, p. 729-35, 2018.

BACIUK, E. P.; PEREIRA, R. I.; CECATTI, J. G.; BRAGA, A. F.; CAVALCANTE, S. R. Water aerobics in pregnancy: cardiovascular response, labor and neonatal outcomes. Reproductive Health, London, v. 5, n. 1, p. 10, 2008.

BACKHAUSEN, M. G.; KATBALLE, M.; HANSSON, H.; TABOR, A.; DAMM, P.; HEGAARD, H. K. A standardised individual unsupervised water exercise intervention for healthy pregnant women. A qualitative feasibility study. Sexual and Reproductive HealthCare, Stockholm, v. 5, n. 4, p. 176-81, 2014.

BACKHAUSEN, M. G.; TABOR, A.; ALBERT, H.; ROSTHØJ, S.; DAMM, P.; HEGAARD, H. K. The effects of an unsupervised water exercise program on low back pain and sick leave among healthy pregnant women - a randomised controlled trial. PloS One, San Francisco, v. 12, n. 9, p. e0182114, 2017.

BARAKAT, R.; PERALES, M.; CORDERO, Y.; BACCHI, M.; MOTTOLA, M.F. Influence of land or water exercise in pregnancy on outcomes: a cross-sectional study. Medicine and Science in Sports and Exercise, Indianapolis, v. 49, n. 7, p. 1397-403, 2017.

BRANDT, R.; MADUREIRA, A. S.; HOBOLD, E. Projetos de extensão fazendo a diferença na formação do profissional de educação física na Unioeste. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 113-7, 2020.

CARPENTER, R. E.; EMERY, S. J.; UZUN, O.; D’SILVA, L. A.; LEWIS, M. J. Influence of antenatal physical exercise on haemodynamics in pregnant women: a flexible randomisation approach. BMC Pregnancy Childbirth, London, v. 15, n. 1, p. 186, 2015.

CAVALCANTE, S. R.; CECATTI, J. G.; PEREIRA, R. I.; BACIUK, E. P.; BERNARDO, A. L.; SILVEIRA, C. Water aerobics II: maternal body composition and perinatal outcomes after a program for low risk pregnant women. Reproductive Health, London, v. 6, p. 1, 2009.

CHALMERS, I. If evidence-informed policy works in practice, does it matter if it doesn’t work in theory? Evidence & policy: a journal of research. Debate and Practice, Bristol, v. 1, n. 2, p. 227-42, 2005.

CORDERO RODRIGUEZ, Y; MOTTOLA, M. F.; VARGAS, J.; BLANCO, M.; BARAKAT CARBALLO, R. O. Exercise in associated with a reduction in gestational diabetes mellitus. Medicine and Science in Sports and Exercise, Indianapolis, v. 47, n. 7, p. 1328-33, 2015.

OBJETIVO: Elaborar um modelo de revisão rápida que pode ser útil para trabalhos de conclusão de curso (TCC) de Educação Física, e para a aproximação entre evidências científicas e prática profissional.
MÉTODOS: São descritas as adaptações feitas para criar um método alternativo de condução de revisões rápidas para TCC’s de curso de graduação.
RESULTADOS: Aluna e professor apresentaram os dados extraídos dos estudos, opinião inicial e síntese final da aluna e, finalmente, relato crítico de membros da banca e pesquisadora com experiência em tradução de conhecimento (Knowledge Translation, KT) sobre a estratégia desenvolvida froam incluídos.
CONCLUSÃO: Espera-se que esse relato propicie discussão continuada sobre o processo de orientação de TCC’s na Educação Física, neste caso com ênfase em Atividade Física e Saúde e formas de se fazer a evidência científica se aproximar da prática, através de ações direcionadas aos futuros profissionais

Acessar